pracenje vozila


Danas većina vas sigurno zna šta predstavlja GPS praćenje vozila. Pod različitim nazivima ova usluga je prisutna gotovo svuda. Dosta firmi je koristi kao moderan alat za upravljanje voznim parkom, a u vreme kada su troškovi transporta veoma visoki, pokazala se i kao efikasan način uštede. Slični sistemi se koriste i za praćenje osoba, tereta, plovnih ili drugih pokretnih objekata.

Pre par godina nije bilo tako. Mali broj firmi, uglavnom velikih, prvi je započeo sa praćenjem svojih vozila. Ponuda uređaja i odgovarajućih aplikacija bila je vrlo mala, kvalitet usluge sličan. U tim okolnostima, započeli smo i razvili sopstveno rešenje za praćenje vozila koje već par godina uspešno funkcioniše u praksi. Više manjih i većih firmi širom Srbije danas koristi SmartTrack za praćenje svojih vozila.

Princip rada

U vozila koja se prate ugrađuje se GPS uređaj. Uređaj dobija GPS signal i na osnovu njega utvrđuje svoju geografsku poziciju, smer kretanja i brzinu. Uporedo, očitava stanje ostalih senzora na vozilu ukoliko su povezani i tako dobijene podatke, posredstvom GPRS mreže, šalje na server. Server prikuplja podatke od svih uređaja, obrađuje ih, skladišti i po potrebi distribuira korisnicima.

Sa druge strane, korisnik ima svoj korisnički nalog i sa njim može da pristupi sistemu bilo sa kog računara ili android telefona koji imaju izlaz na internet. Iz korisničke aplikacije, moguće je pratiti vozila u realnom vremenu ili izvršiti pretragu kretanja za izabrani interval. Dobijeni podaci se prikazuju vizuelno na mapi i u obliku tabele. Osim toga, postoje i druge funkcionalnosti i izveštaji koje korisnik može sam da generiše ili ih dobija redovno putem mejla.

Svrha praćenja vozila

Zavisno od delatnosti firme i veličine voznog parka, različiti su motivi korišćenja usluge praćenja vozila. Preduzeća koja se bave transportom, distribucijom, prevozom, kurirske službe i ostali koji imaju veće vozne parkove korišćenjem ove usluge direktno podižu kvalitet sopstevnih usluga. Firme kojima transport nije osnovna delatnost, a imaju više vozila u svom voznom parku, mogu da optimizuju upotrebu svojih vozila, povećaju efikasnost i spreče zloupotrebe. I jedni i drugi, korišćenjem ove usluge ostvaruju uštede u poslovanju.

Osim direktnih i pouzdanih informacija o trenutnoj poziciji i statusu vozila i uvida u istorijat kretanja, evo još nekih efekata:

  • Sprečavanje "slepih" tura
  • Sprečavanje nenamenskog korišćenja vozila
  • Savesnije korišćenje vozila
  • Praćenje potrošnje goriva i uštede na gorivu
  • Sprečavanje korišćenja vozila van radnog vremena
  • Centralizovano upravljanje voznim parkom
  • Pravovremene servisne informacije (vreme za registraciju i slično)
  • Jačanje konkurentnosti i podizanje kvaliteta usluge
  • Smanjenje rizika od krađe
  • Savesnijim korišćenjem vozila indirektno se produžava vek vozila i smanjuje mogućnost prekršaja


Uzimajući u obzir sve navedene efekte i mogućnosti koje dobija korisnik usluge, usluga vrlo brzo postaje isplativa. Gotovo da nema firmi sa više od par vozila koje već ne koriste ovu uslugu ili nisu razmišljale o njenom uvođenju.